Kwi 08

XIX Konferencja Lean Management dla Produkcji i Usług - zapowiedź


Wydarzenia związane z Lean Management interesują i inspirują mnie do ciągłego doskonalenia od samego początku fascynacji szczupłym zarządzaniem. Do tej pory uczestniczyłem w kilkunastu wydarzeniach na terenie całej Polski. Jest jednak kilka konferencji, w których uczestnictwo było moim celem, a te zawsze definiuję zgodnie z zasadą S.M.A.R.T. Mogę zatem śmiało powiedzieć, że właśnie osiągnąłem kolejny z nich – w dniach 11 i 12 czerwca 2019 roku będę jednym z uczestników XIX Konferencji Lean Management dla Produkcji i Usług organizowanej przez Lean Enterprise Institute Polska!

Lean a trzy wyzwania współczesnego biznesu

Pod koniec 2018 roku Lean Enterprise Institute Polska przeprowadził wśród menedżerów, ekspertów ds. ciągłego doskonalenia oraz dyrektorów firm stosujących lub będących na początku wdrażania szczupłego zarządzania ankietę zawierającą pytania o najważniejsze wyzwania w ich pracy i o to, jak się one wiążą z Lean Management. Uzyskane w ten sposób odpowiedzi pozwoliły na zdefiniowanie trzech najważniejszych grup:

  • jak skutecznie zaangażować menedżerów w zmiany,

  • jak praktykować Lean w erze cyfrowej rewolucji (Big Data, Industry 4.0, RPA),

  • jak poradzić sobie z problemem braku rąk do pracy, wykorzystując podejście Lean.

W powyższym zestawieniu na szczególną uwagę zasługuje fakt, że o ile dwa pierwsze zagadnienia mogą dotyczyć dowolnego państwa na mapie świata, o tyle trzecie – może nie wyłącznie, ale mocno – dotyczy naszej ojczyzny. To poniekąd paradoks: dobrobyt w postaci rekordowo niskiego bezrobocia przysparza pracodawcom problemów ze znalezieniem pracowników. Z punktu widzenia pracownika chciałoby się rzec – chwilo trwaj! Patrząc od tej drugiej strony trzeba odwrócić głowę na Wschód i tu z pewnością nieocenioną, pomocną dłoń wyciąga do nas właśnie Lean Management z pakietem narzędzi takich jak Zarządzanie Wizualne czy TWI oraz wysoko rozwiniętą kulturą pracy i szacunkiem do jednostki.

Skuteczne angażowanie menedżerów w zmiany

Temat, chciałoby się kolokwialnie powiedzieć, „stary jak świat”. I nie dotyczy on tylko transformacji Lean, ale wdrażania jakichkolwiek istotnych z biznesowego punktu widzenia zmian w firmach. Dynamiczny rozwój przemysłu jak i sektora usługowego zmusza do podejmowania trudnych decyzji w szybkim tempie. Osobiście obserwuję to każdego dnia od prawie 6 lat. W tym czasie przedsiębiorstwo, w którym pracuję powiększyło swoją powierzchnie 4-krotnie, a liczba pracowników wzrosła z niespełna 100 do ponad 300! Jak zatem skutecznie angażować menedżerów? Odpowiedź jest jasna i mglista zarazem - jest kilka sposobów, ale ten wybrany przez nas musi pasować do danej sytuacji w danej firmie.

Podczas XIX Konferencji Lean Management dla Produkcji i Usług obok firmy Randstad swoimi doświadczeniami w angażowaniu menedżerów w zmiany podzielą się także firmy Velux (jak zwiększyć zaangażowanie menedżerów w realizację celów, stosując metodę Hoshin Kanri) oraz DB Schenker (jak angażować liderów w budowanie kultury Lean). Organizator zaprosił także Johna Burtona (byłego wiceprezesa Fiat Chrysler China, a przedtem dyrektora generalnego kilku zakładów General Motors) oraz Michaela Ballé (coacha dyrektorów generalnych, współautora bestsellerowych książek na temat Lean m.in. Skuteczne zarządzanie oraz Dyrektor firmy jako Lean Manager). W tym wątku tematycznym wystąpi także ekspertka w dziedzinie zarządzania zmianą Celine Schillinger, która wcześniej była odpowiedzialna za korporacyjne programy zmian w globalnej firmie farmaceutycznej Sanofi Pasteur, oraz znany psychoterapeuta Jacek Masłowski, który zajmuje się psychologią zmiany.

Lean w erze cyfrowej rewolucji

Futurystyczna wizja otaczającego nas świata rodem z najdroższych produkcji science fiction przestaje być wizją, a staje się codziennością. Industry 4.0, RPA (Robotic Process Automation), automatyzacja i robotyzacja (także w usługach), drony, boty, coboty i roboty nie są już niczym nadzwyczajnym w otaczających nas procesach. Co na to Lean? Z jednej strony wprawdzie promujący Kaizen, który nie musi, ale może oznaczać zmechanizowane usprawnienia, z drugiej zaś – zaryzykuję stwierdzenie – bazujący na humanizmie, stawiający człowieka w centrum, podkreślający kluczową rolę jednostki niezależnie od zajmowanego stanowiska. Odpowiadam natychmiast: Lean nadal ma się świetnie! To właśnie dzięki szczupłemu zarządzaniu firmy są w stanie zdecydowanie szybciej wykorzystać technologie cyfrowej rewolucji dla swojej korzyści i dzięki temu mogą uzyskać przewagę nad konkurencją.

Mariusz Karolewski, dyrektor i członek Zarządu GKN Driveline, będzie obecny na czerwcowej konferencji Lean Management, podczas której zaprezentuje efekty wdrożonych rozwiązań i ich wpływ na poprawę skuteczności zarządzania na podstawie kluczowych mierników efektywności przedsiębiorstwa.

Paweł Pałubiński, dyrektor generalny WABCO Polska, również zgodził się przedstawić na konferencji, jak wdrażanie koncepcji Industry 4.0 wymusiło zmianę sposobu myślenia oraz zmianę roli najwyższej kadry zarządzającej i jak w rezultacie wzmocnił się proces ciągłego doskonalenia.

Andrzej Marcinek, dyrektor zarządzający, członek Zarządu firmy GEDIA, odpowie na kluczowe w tym wątku tematycznym konferencji pytanie: czy ludzie zajmujący się odchudzaniem procesów mogą skorzystać na cyfrowej rewolucji? Dowiemy się także, w jaki sposób w GEDIA, która od lat rozwija swój system Lean (Gedia Production System), wykorzystano Big Data / Industry 4.0 do ciągłego doskonalenia. W tym studium przypadku będzie można usłyszeć nie tylko punkt widzenia dyrektora zarządzającego, ale także eksperta IT zajmującego się wyszczuplaniem procesów informatycznych oraz informatyzacją procesów wyszczuplania.

Ze studium przypadku Eurobanku można będzie się dowiedzieć, na czym polega robotyzacja procesów usługowych i biurowych. W jaki sposób i dlaczego w tym banku, w którym Lean jest obecny od wielu lat, zaczęto stosować technologię RPA. Te kwestie będą przedstawione z dwóch perspektyw: kierownika Zespołu Doskonalenia Procesów i developera RPA.

Karol Kundzicz, współzałożyciel Fundacji Think Tank Human 4.0, redaktor merytoryczny Human 4.0 i założyciel Crusar Logistics przedstawi zagadnienie określanie mianem „Człowieka 4.0”, zrodzone w odpowiedzi na obserwacje oraz z fascynację relacjami między człowiekiem a maszyną.

Jak poradzić sobie z problemem braku rąk do pracy, wykorzystując podejście Lean?

Problemy ze znalezieniem pracowników, ich rosnące wymagania będące wynikiem wielu, niekoniecznie od nich zależnych składowych oraz otwarte granice dla obcokrajowców to wskaźniki określające dzisiejszy rynek pracy. Zaawansowane procesy rekrutacyjne, stale rosnąca liczba head hunterów i poszukiwania pracowników poprzez media społecznościowe stały się faktem. W obliczu niepożądanej zbyt dużej rotacji wyjątkowo uwydatniona wydaje się kwestia utrzymania tych już zatrudnionych. Jednocześnie na horyzoncie pojawiają się młodzi pracownicy, przedstawiciele tzw. generacji Y. Przypisuje się im często cechy uważane przez pracodawców za te stanowiące duże wyzwanie np. wysoką częstotliwość zmiany pracodawcy.

To nie przypadek, że właśnie jesienią zeszłego roku Wydawnictwo Lean Enterprise Institute Polska wydało książkę Tracey i Erniego Richardsonów pt. „Droga Toyoty do angażowania pracowników”, zawierającą gotowe recepty i otwierającą oczy na to, jak można w bardziej efektywny i skuteczny sposób tworzyć miejsce pracy motywujące, angażujące i dające możliwości stałego rozwoju. Właśnie opublikowany został wywiad z tą parą znakomitych ekspertów, którzy przez kilkadziesiąt lat pracowali na różnych menedżerskich stanowiskach w Toyota North America. W wywiadzie tym wyjaśniają, na czym polega sekret zdolności Toyoty do angażowania pracowników. Tym bardziej nie mogę doczekać się ich wystąpienia na czerwcowej konferencji.

Wróćmy jednak na krajowe podwórko – tu także można znaleźć wiele inspiracji. Andrzej Marcinek, dyrektor zarządzający firmy GEDIA, postawił na przemodelowanie sposobu zarządzania firmą od podejścia „pracownik dla systemu” do podejścia „system dla pracownika”. Według Dagmary Gutowskiej (Business Improvement Officer w firmie Dovista, wcześniej menedżer w europejskich strukturach Carlsberg Group) to menedżer może zrobić bardzo dużo na co dzień, aby zbudować angażujący i motywujący klimat pracy. To długoterminowo daje lepsze efekty niż ogólnofirmowe akcje, które nie zawsze przynoszą rezultat, albo ich efekt jest chwilowy. Potwierdza to Agnieszka Zacher-Łanowska (ekspert Lean Enterprise Institute Polska, a wcześniej menedżer w globalnych strukturach General Motors, w tym także w obszarze HR) – w budowaniu lojalności pracowników przeceniany jest aspekt wynagrodzeń czy „benefitów”, a bardzo niedoceniana jest rola menedżerów. A przecież jak się często mówi, ludzie przyjmują się do firmy, a odchodzą od szefa. W podobnym tonie wypowiada się Małgorzata Jakubik (partner w LEI Polska, wcześniej menedżer w europejskich strukturach General Motors) – zdyscyplinowane postępowanie według Lean w procesach zarządczych daje lepsze wyniki w rozwoju zaangażowania pracowników niż kolejne darmowe świadczenie.

Dzięki Lean Management firmy są skuteczniejsze w radzeniu sobie z wyzwaniami trudnego rynku pracy.

Wszystkie wspomniane powyżej osoby/firmy pojawią się na czerwcowej konferencji. Nie zabraknie także firmy BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego oraz Grupy Żywiec, które podążają drogą Lean. Ich przedstawiciele opowiedzą o wdrożonych u nich programach (1stChoice w BSH i „Moje Ż” w Grupie Żywiec). W BSH skupiono się na kulturze organizacyjnej, procesach i przywództwie, aby firma stała się 1. WYBOREM (1stChoice) dla pracowników z różnych generacji i różnego pochodzenia, w tym dla millenialsów i pracowników z Ukrainy. Z kolei w Grupie Żywiec dzięki nowym sposobom komunikacji i dialogu z pracownikami oraz projektom ukierunkowanym na zdrowie pracowników, ich bezpieczeństwo, rozwój osobisty i postrzeganie firmy jako przyjaznego miejsca pracy, w ciągu 2 lat wskaźnik zaangażowania pracowników wzrósł o ponad 20% [1]. Obie firmy są laureatami prestiżowych nagród w obszarze budowania przyjaznego miejsca pracy.

Warto też wspomnieć, że w trzecim dniu konferencji 13 czerwca oferowane są wizyty w wybranych przedsiębiorstwach produkcyjnych: GKN Driveline, WABCO, Toyota Motor Manufacturing Poland, Electrolux i Opel Manufacturing Poland.

Co? XIX Konferencja Lean Management dla Produkcji i Usług

Kiedy? 11-13.06.2019

Gdzie? Wrocław

Kto? Lean Enterprise Institute Polska

Link wydarzenia: https://leankonf.pl/

Link organizatora: https://lean.org.pl/

 

Rafał Wysocki

Lean Time

 

Wpis powstał na bazie artykułu pt. „Lean a trzy wyzwania współczesnego biznesu” autorstwa Prof. Tomasza Kocha (prezesa Zarządu LEI Polska/Governance Committee Chair Lean Global Network) oraz Dra Remigiusza Horbal (członka Zarządu LEI Polska) dostępnego pod tym linkiem: https://lean.org.pl/lean-a-trzy-wyzwania-wspolczesnego-biznesu/

[1] Dodatek specjalny do „Pulsu Biznesu” z 23.11.2018, http://mat.pb.pl/sila_przyciagania_2018.pdf