Mar 09

IX Konferencja Service Process Improvement Network - relacja


Dawno dawno temu, na zachodnim brzegu Nilu, naprzeciw Kairu powstało miasto o wdzięcznej nazwie Giza. ..... 4300 km dalej, w Grodzie Kraka, dawnej stolicy Polski miało miejsce wydarzenie ogromnej wagi historycznej. 20 lutego 2020 roku w auli Uniwersytetu Jagiellońskiego odbyła się IX Konferencja Service Process Improvement Network.

Na wstępie drugiego dnia konferencji uczestników przywitała Pani Prezes SPIN Anna - Strojny - Madej.

undefined

Następnie na scenę wszedł nie kto inny jak.... Faraon.

W rolę Faraona wcielił się doświadczony praktyk, sensei Lean - Michał Wolak.

undefined

Michał próbował wyjaśnić, a zarazem udowodnić, że rewolucja Lean już się zaczęła. Prowadzący w cudownej scenerii Flipcharta zabrał nas w fantastyczną opowieść do czasów starożytnych faraonów oraz ich namiestników. Opowieść zawierała w sobie cechy prawdziwego thrillera historycznego. Dowiedzieliśmy się, że zmiana w zarządzaniu biznesem jest nieuchronna, tak samo jak nastąpił zmierzch starożytnego Egiptu, tak kończą się czasy domorosłych managerów. W aktualnej sytuacji społeczno-ekonomicznej by utrzymać się na rynku i być widocznym przede wszystkim należy pamiętać o trzech aspektach biznesu

  • Najważniejszy jest klient
  • Pracownicy dostarczają wartość

Najważniejsze:

  • Rolą Managerów jest wspieranie pracowników liniowych

Do Was należy opinia, czy rewolucja Lean już się zaczęła. Czy wymienione niżej aspekty można schować między bajki.

Kolejnym prelegentem, który zaszczycił uczestników konferencji był przedstawiciel Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń, Michał Urbaniak - Dyrektor ds. Obsługi Pacjenta w PZU Zdrowie

Michał podczas wykładu opisał rys historyczny zakładu oraz przedstawił misję oraz wizję zakładu. Następnie w żołnierskich słowach została przedstawiona droga, którą Michał wspólnie z zespołem przeszedł w celu opracowania misji oraz wizji. Na podstawie wspólnej pracy w formie krótkich warsztatów 1,5 h okazało się, że forma krótkich spotkań przynosi największe efekty. Zespoły bardzo chętnie podejmowały wyzwanie współtworzenia misji oraz wizji zakładu w którym pracują. Świetnym rozwiązaniem okazały się gry symulacyjne, tablice informacyjnej oraz gadgety w formie kubków. Cel został osiągnięty, zespół PZU zaczął utożsamiać się z wartościami firmy.

Michał chcąc urozmaicić swój wykład zorganizował konkurs. Prowadzący zadał pytanie uczestnikom konferencji, czy pamiętają misję oraz wizję zakładu w którym pracują. W nagrodę jeden z uczestników otrzymał kubek.

Trzeci z uczestników Maciej Tyburczy z Progress Vision w śmiały sposób opisał obawy większości społeczeństwa dotyczące wprowadzenia automatyzacji. Jak mówi jedna z zasad ekonomii, każda ze zmian budzi niepokój. Podobnie RPA (Robotic Process Automation) robotyzacja wg danych przedstawionych przez Macieja nadchodzi nie uchronnie. Ludzie boją się RPA, jednak wielu z nas zapominam o istotnym fakcie, który charakteryzuje pracę robotów. To my ludzie będziemy programować roboty, to my nadajemy procesom odpowiednie algorytmy. W obecnej chwili roboty zastępują proste zadania, nie są w stanie podjąć strategicznych decyzji, w której to my ludzie zawsze będziemy wiedli prym. Z roku na rok będzie przybywać coraz to więcej zawodów nakierowanych na utrzymanie sieci robotów.

undefined

Po silnej dawce digitalizacji procesów nadszedł czas na szarą codzienność, a w niej board meeting (spotkania tablicowe). Jednak by nikt nie dał się oszukać. Brzmi normalnie jednak, tak naprawdę spotkania przy tablicach są wyłącznie wynikiem pracy zespołu z narzędziem jakim są "Tablice Hoshin. Kierunek wdrażanej strategii". Pod tym tytułem prowadzący Wojciech Josek przybliżył nam proces ewolucji zarządzania codziennymi zadaniami oraz problemami w firmie Impel. W proces wdrażania Tablic Hoshin wcielili się Agenci Lean, mający za zadanie wdrażanie strategii na każdym poziomie organizacji. Spotkania charakteryzował odpowiedni porządek. Na każdym z poziomów organizacji od Top Management do pracowników liniowych codziennie odbywały się spotkania wg zasady 15 minut. Problemy były wyeksponowane na codziennych spotkaniach, gdzie w sposób transparentny każdy z uczestników mógł zgłosić swój problem z którym sobie nie radzi. Efektem czego zostały wyeliminowane silosy, z którymi większość firm boryka się na co dzień, a proces rozwiązywania problemów uległ znaczącemu przyśpieszeniu, dzięki zasadzie eskalacji. Jeśli jeden z poziomów nie mógł poradzić sobie z danym problemem, akcja zostawała przekazywana na poziom wyżej, celem nadania jej priorytetu i stworzenia grupy PSG (Problem Solving Group).

Kolejnym wystąpieniem  był wykład Tomasza Owsiaka z Jacobs, pt. „ROI ŚMOI – czy finanse są dla Leanowców?”. Tomasz w zabawny sposób przy pomocy liczb udowodnił, że Lean i Finanse są ze sobą mocno powiązane. Nie obyło się też bez ciekawych anegdot w których to prowadzący opowiadał o swoich doświadczeniach m.in. z pracą  z dziećmi. Uczestnicy konferencji mieli okazję poznać koszt... Uwaga:  wychowania dziecka. Dzięki potędze liczb, prowadzący w przyjazny, a zarazem analityczny sposób, przedstawił zestawienie z którego wyraźnie było widać, że koszt jednego dziecka w gospodarstwie domowym do 24 roku życia wynosi Uwaga: około 500 000 zł. Po 24 roku życia dziecko podobno zaczyna na siebie zarabiać.... Dzięki przykładom, które przedstawił Tomasz jestem przekonany, że większość uczestników konferencji zrozumiała, że  wskaźnik zwrotu z inwestycji jakim jest ROI nie jest wcale taki straszny jak powszechnie się uważa. Szereg przykładów, które zaprezentował Tomasz dało temu wyraźny przykład.

Wielu z uczestników już zaczynało burczeć w brzuchach, jednak uwagę publiczności zjednała sobie Lucyna Mach. Prowadząca w magiczny sposób oczarowała publiczność swoim wystąpieniem pt. "Rozwijaj ludzi, by stali się mistrzami swojego rzemiosła". Lucyna na wstępnie zaprezentowała się z walecznej strony jako wielka fanka sztuk walki, następnie w sprawny sposób zaprezentowała tezę mówiącą o zbudowaniu kultury w organizacji. Prowadząca w jasny sposób przy pomocy przykładów opisała potrzebę oraz zalety dzielenia się swoim doświadczeniem z resztą pracowników.

undefined

Po obiedzie, posileni usiedliśmy na swoich miejscach, gdzie mieliśmy okazję posłuchać wystąpienia pt. "Ewolucja głupcze! Krótka historia o drodze do świadomego PMO". Karol Czapik w prostych słowach przedstawił tajniki zarządzania projektami. Prowadzący dzięki swojemu niezwykłemu doświadczeniu skupił się głównie na opisywaniu problemów, które napotkał podczas zarządzania projektami jako Project Manager. Karol szybko nawiązał kontakt z uczestnikami konferencji co sprawiło, że wykład był bardzo bezpośredni poparty szeregiem przykładów.

Po wystąpieniu Karola nadszedł czas na Panel Dyskusyjny  w którym wzięli udział: Anna Strojny-Madej, Monika Bednarska-Łupińska, Andrzej Krótki, Marcin Zieliński oraz jako prowadzący - Andrzej Kinastowski. Tematem panelu były porażki we wdrożeniach.

undefined

Uczestnicy panelu wspólnie dzieli się swoim doświadczeniem podczas wdrażania Lean w swoich organizacjach. Forma Panelu dyskusyjnego weszła już w krew Spinowiczom. Zawsze, gdy jestem jednym z uczestników konferencji słyszę podczas przerw kawowych rozmowy uczestników, którzy z utęsknieniem wyczekują Panelu. Dzięki takiej formie wymiany doświadczeń, każdy z uczestników konferencji ma okazję zadać pytanie Panelistom, a tematy zawsze są mocno kontrowersyjne, dzięki czemu skupiają całą publikę.

Podczas przedostatniego wystąpienia prowadząca Klaudia Szendzielarz przeniosła całą widownie w sceny rodem z Jamesa Bonda. Tematem wykładu było "Współtworzenie dopasowanych do celu rozwiązań – koktajl Lean, Agile, Design Thinking". Klaudia w cudowny sposób pokazała elastyczność większości metod. Przy pomocy przykładów prowadząca pokazała, że dane narzędzie można wykorzystać w zależności od potrzeb jak również mieszać ze sobą tworząc istny koktajl trzech narzędzi Agile, Lean oraz Design Thinking. Ogranicza nas jedynie wyobraźnia - sky is the limit.

Na sam koniec pozostał nam nie kto inny jak Andrzej Krótki, który w swoim wystąpieniu "Codzienne wyzwania świadomego Prezesa i Managera – Strategiczny Rachunek Sumienia" skupił na sobie uwagę całej publiczności. Oczywiście nie mogło zabraknąć niespodzianek. Dzięki kilku zabiegom socjotechnicznym, Andrzej w szybki i zwarty sposób sprawił, że każdy z uczestników konferencji mógł sam odpowiedzieć sobie czy nadaje się na dobrego managera czy też nie. Pytanie podstawowe czy lubisz ludzi?

undefined

Świetna praca wszystkich Spinowiczów, zawsze pod koniec konferencji przepełnia mnie smutek, że to już koniec i z nieukrywaną przyjemnością wyczekuje kolejnej edycji. Wielkie słowa uznania należą się wszystkim organizatorom. Good job!!!

undefined

Do zobaczenia na następnej konferencji.

Marcin Skóra

Fot:  Wojciech Krysiak https://www.facebook.com/wojciechkrysiakphotography/